Tenk deg at du leser en bok. Boka har selvfølgelig en forfatter, som har oversikten over det som skjer. I tillegg har boka en eller flere hovedpersoner, som er dem boka handler om. Underveis i boka opplever hovedpersonene mye forskjellige: de havner i farer, løser mysterier, treffer spesielle og underlige folk, slåss med skumle banditter og vesener… De opplever rett og slett noen fantastiske eventyr.
Nå skal vi prøve å gjøre boka levende, slik at vi kan bli med og avgjøre hva som skal skje. Vi bytter ut forfatteren med en spilleder, som har oversikt over det som har skjedd, og som har tenkt litt på hva som kan skje underveis i historien. Så lar vi hver av de andre spillerne som skal være med styre hver sin hovedperson. I tillegg, for å bestemme om hovedpersonene klarer å gjøre alt de vil, lar vi dem få noen tall som forteller hvor flinke de er til forskjellige ting.
Er du med så langt? Bra. Da lar vi spillederen fortelle spillerne hvor de har vært, hvor de befinner seg nå, og hva som skjer rundt dem. Så er det opp til spillerne å fortelle hva hovedpersonen deres vil gjøre. Hvis de møter andre personer, må spillederen late som om hun er de personene. Og hvis de prøver å gjøre noe vanskelig, som å klatre opp en vegg eller kaste en stein på en fugl, må de kanskje kaste noen terninger og få lavere enn de tallene som forteller hvor flinke de er til nettopp det.
Slik blir altså spillerne med på å skape historien. De må late som om de er den personen de styrer, og tenke, snakke og oppføre seg som den rollen ville ha gjort. På samme måten må spillederen tenke, snakke og oppføre seg som alle birollene, det vil si alle personene spillerne møter på, ville ha gjort.
Slik fortsetter de å fortelle historien, helt til de har nådd en slutt. Det er ikke om å gjøre å «vinne» i rollespill; det handler om å samarbeide for å nå fram til et mål. Hvis vi skal kunne snakke om en konkurranse, må det i så fall bli spillerne mot spillederen: Spillerne er jo hovedpersonene, mens spillederen styrer alle folkene de støter på, alle monstrene de møter, alle fellene de må unnslippe, og hun har også oversikt over alle andre utfordringer spillerne må klare seg forbi. Sammen skal nå spillederen og spillerne prøve å gjøre denne historien så god og spennende som mulig.